خبرهای مهم:

تاریخ امروز برابر است با [ شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ]

امروزه بسیاری از شرکت های خودروسازی، خوردرو هایی رو معرفی می کنند که بیشتر سیستم آن ها به صورت الکترونیکی ( Drive-By-Wire ) کنترل می شوند، هیچ شکی وجود ندارد که خودروهای اتوماتیک تجربه رانندگی شما را بهبود می بخشند اما در عین حال خطر هک شدن را نیز افزایش می دهند.

هک خودرو، موضوع داغ این روزها است. با این حال موضوع جدیدی برای کارشناسان و محققان امنیت نیست. به تازگی بچه های تیم  یک آسیب پذیری را در سیستم شبکه کنترل خودرو ( CAN ) که اجزای خودرو نیز توسط همین سیستم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، کشف کرده اند.

 

 

خودروی هوشمند شما چگونه هک می شود ؟

هک به طور مستقیم، سیستم پیام رسانی شبکه کنترل خودرو ( CAN ) را مورد هدف قرار می دهد. در این پروسه، پیام ها و خطاها به طور کلی، فریم نامیده می شوند.

هدف اصلی هک، شبکه کنترل خودرو و چگونگی رفتار آن در برخورد با خطاها است .

خطاها زمانی رخ می دهند که دستگاه با ارزش هایی رو به رو می شود که با ارزش های اصلی شبکه مطابقتی ندارد. در این مرحله دستگاه، یک پیام با هدف نشان دادن فریم اشتباه به شبکه کنترل خودرو می فرستد تا بقیه اجزا را نیز از وجود این خطا با خبر کند .

با بارگذاری سیستم توسط پیام های خطا، هکر ها می توانند قسمتی از این شبکه را به حالت غیرقابل استفاده در آورده و از سیستم اصلی کنترل جدا کنند و همین کار به هکر ها اجازه می دهد که سیستم های ضروری خودرو، مانند ایربگ ها و سیستم ضد قفل ترمز ( ABS ) را از کار بیندازند .

 

این نقص طراحی است، قابل اصلاح نیست !

از آنجایی که این آسیب پذیری در درون شبکه کنترل خودرو وجود دارد، نمی توان این خطا را به طور مستقیم توسط بروزرسانی از بین برد .

برای حل این مشکل باید استاندارد های شبکه کنترل خودرو از اول برنامه ریزی و اصلاح شوند و با وجود این موضوع که تمامی خودرو ها از سیستم مشابهی استفاده می کنند، این کار تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد .

با این حال محققان روش هایی را مانند استفاده از لایه رمزگذاری شده برای سیستم کنترل،  به شرکت های خودروسازی پیشنهاد داده اند که به طور قطعی جلوی هکر ها را نگرفته، اما سرعت آن ها را کم کرده و تعداد این حملات را کاهش می دهد .

 

:: نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*